De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Zorgverlening mag meer in eigen spiegel kijken

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Zorgverlening mag meer in eigen spiegel kijken

gezondheidszorg - communicatie - Zensitivity Zorgverlening

Zorgverlening mag meer in eigen spiegel kijken

Weet je wat ik nou raar vind? Dat sommige hulp-/zorgverleners hun deskundigheid als wapen en schild inzetten; dat zij zich hullen in stilzwijgen als ze aangesproken worden op hun houding tegenover hulpvragers én dat ze hun handelen onbewogen kunnen rechtvaardigen met de uitspraak “ach ja, soms verlies je er één”.

Laat ik vooropstellen dat ik genoeg voorbeelden ken van hulp-/zorgverleners ken die zich gelukkig niet zo gedragen. Ik heb ook gemerkt dat hulpverlening een stuk efficiënter kan áls hulpverleners zich niet zo opstellen.

“Er gaat dus ook heel veel goed. ”

Mijn punt is dat die uitspraak te vaak gebruikt wordt om de situaties, waarin het spaak of zelfs volledig uit de hand loopt, toe te dekken met de mantel der liefde.

Vandaar dat ik hier vandaag mijn verbazing maar eens onder woorden breng.

Ik werk al mijn hele werkzame leven in de zorg en hulpverlening en ik leer dagelijks dingen bij als het gaat over communicatie, interactie, het effect van mijn handelen op anderen en nieuwe manieren om informatie over te brengen of mensen in beweging te zetten.

Ik zie mijn hele werkzame leven te veel collega’s die zich niet leerbaar opstellen, die hun eigen deskundigheid niet in twijfel trekken, die trainingen vooral volgen omdat je er punten voor krijgt, die vasthouden aan protocollen en regeltjes en die wegduiken als het lastig wordt. En dat vind ik raar.

Hier volgen een paar dooddoeners waar ik kromme tenen van krijg:

  • Ach ja, soms verlies je er één.
  • Je bent TE emotioneel betrokken.
  • Vader zégt toch dat hij wil meewerken.
  • Opvoedondersteuning lost het probleem zo op, waarom heb je meer uren nodig?

 

Wat doe ik als hulpverlener:

  • Ik neem de tijd én de ruimte om op basis van feiten een oordeel te vormen.
  • Ik “sleutel” niet aan een individu, systeemgericht kijken levert meer op.
  • Ik noem het beestje bij naam; ook als dat niet zo leuk is voor de ander.
  • Ik neem de cliënt mee in het proces; elke stap gaat in overleg.
  • Ik zoek met de cliënt naar een andere oplossing als mijn kwaliteiten en expertise niet passend zijn.
  • Ik pak door als de situatie daar om vraagt.
  • Ik houd ruggespraak houden om mijn objectiviteit te verhogen.
  • Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen invloed op het proces.
  • Ik versterk de cliënt in zijn onafhankelijkheid en zelfredzaamheid.
  • Ik waak er voor me te vereenzelvigen met de cliënt.
  • Ik blijf me er bewust van dat ik passant ben in het leven van de cliënt.

 

Om mezelf te motiveren en plezier te houden in mijn werk, zoek ik actief verbinding met gelijkgestemden. Ik werk graag samen en ik zie vooral ook de humor van dingen die ik meemaak.

 

 

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: