De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Zeilen op de vloedgolven van enthousiasme?

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Zeilen op de vloedgolven van enthousiasme?

In mijn vorige artikel gaf ik zeven tips om in een ‘Flow’ te komen. Met een geweldige bijdrage van lezers kwamen daar zelfs nog twee waardevolle tips bij, namelijk:

8. Luister als leidinggevende naar alle teamleden. Vaak zijn de wat meer introvertere teamleden qua bijdrage waardevoller dan de extrovertere teamleden aangezien zij beter nadenken over hun bijdrage. Ruimte voor beide soorten teamleden en aandacht voor hun bijdrage is essentieel;

9. Heb als leidinggevende van je team persoonlijke belangstelling voor je teamleden, ken hun privésituatie, weet hoe het met de partner en de kinderen gaat, ken hun namen, feliciteer hen bij verjaardagen, vraag naar waar ze zich zorgen over maken of blij mee zijn.

Kortom wees authentiek, doe wat je leuk vindt en straal dat uit naar je team!

‘Flow’ is dus hoe je met je medewerkers, je partners, je leveranciers en je klanten in een staat van zijn komt, waarbij alles lijkt te lukken. Je medewerkers en je cultuur spelen daar een centrale rol in. De vloedgolf aan enthousiasme die zich buiten het bedrijf verspreidt, is een volgende stap in de evolutie van enthousiasme. ‘Flood‘ is geen hype die je met bedrijf creëert en die iedereen over maand weer vergeten is. Nee, het gaat hier over een vloedgolf van enthousiasme met een duurzaam langetermijneffect. Zoals Rijn Vogelaar zegt in zijn boek “De enthousiasme trilogie FLAME, FLOW, FLOOD” over ‘Flood‘: Het moment dat enthousiasme ‘los’ gaat. Waar de passie en het talent gaan over het wezenlijke van een persoon of een organisatie en ‘Flow’ over het interpersoonlijke, gaat ‘Flood‘ over de golven van enthousiasme die door de massa gaan.

Wil jij ontdekken hoe je kunt zeilen op de vloedgolf van enthousiasme?

Flood‘ manifesteert zich als het oranje geklede publiek op de tribune van de Red Bull Ring tijdens de Grote Prijs van Oostenrijk dit weekend massaal uit zijn dak gaat, wanneer Max Verstappen in 2018 de race op zijn naam schrijft. De gekte rond Max Verstappen was moeilijk controleerbaar, nadat hij de Grote Prijs van Spanje in Barcelona tijdens zijn eerste race voor Red Bull Racing op zijn naam schreef in 2016. Als de dammen eenmaal zijn doorgebroken dan is het tij moeilijk te keren. In het geval van Max was er sprake van een mooie combinatie van authentieke passie & talent voor autoracen en een positieve ‘Flow’ bij de start in zijn nieuwe team.

Max Verstappen zorgt voor een vloedgolf aan enthousiasme bij zijn fans!

Wat kunnen we van het voorbeeld van Max Verstappen leren in het onderwijs of de gezondheidszorg? Enthousiasme verspreidt zich immers niet altijd op dezelfde wijze. Soms grijpt het razendsnel om zich heen en soms duurt het jaren. Hoe zorgt het topklinische Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis al jaren voor een constante stroom van nieuwe ontwikkelingen en vernieuwingen als gevolg van enorm enthousiasme van onderzoekers, terwijl andere ziekenhuizen al jaren kwakkelen en worstelen om hun voortbestaan?

Om dat beter te begrijpen zijn er twee bewegingen van enthousiasme die relevant zijn:

1. Het kiezelsteen effect. Iedereen kent het effect van de beweging van water als je er een steen in gooit. Datzelfde effect ontstaat wanneer enthousiasme met een klap komt binnenzetten bij een grote groep mensen. Hoe groter de steen, des te groter het effect. Het effect is explosief en dooft ook snel weer uit
2. De epidemie. Een epidemie begint klein en net als bij een virus wordt het enthousiasme langzaam overgedragen van persoon op persoon. De uiteindelijke omvang van het enthousiasme is afhankelijk van de besmettelijkheid van het virus en de kenmerken van het netwerk.

Het kiezelsteen effect en de epidemie gaan in de praktijk meestal samen en veroorzaken een forse vloedgolf van enthousiasme. Hoe leer je nu zeilen op zo’n vloedgolf van enthousiasme?

Hoe veroorzaken kiezelsteen en de epidemie een vloedgolf van enthousiasme?

Helaas is er geen eenvoudige formule te vinden om te kunnen zeilen op een vloedgolf van enthousiasme. Wat ik wel heb geleerd is dat het denken vanuit ‘De bedoeling’ centraal moet staan. Niet volgens de klassieke route van ontwerpen, eerst analyseren en dan van bovenaf een (gedetailleerd) veranderplan ‘uitrollen’, maar een ‘omgekeerde aanpak’. Een nieuwe route die leidt tot energie, beweging en veranderinitiatieven ‘van onderaf’. Als bestuurder ad interim in onderwijs en zorg mocht ik deze beweging al een aantal malen faciliteren. 

Veel onderwijzers en verpleegkundigen ervaren in hun werk een knellende ‘systeemwereld’, lees: beleid, procedures en regels. Het is alsof je tijdens een marathon keurig de richting volgt en toch niet dichter bij de finish komt. Zij hebben het gevoel dat de aandacht niet meer op de ‘bedoeling’ of essentie van hun werk is gericht. Het voldoen aan de ‘systeemwereld’ (bijvoorbeeld via ‘vinklijstjes van de inspectie of kwaliteitskeurmerken’) lijkt dan belangrijker dan voortuitgang realiseren in de ‘leefwereld’. Wouter Hart beschrijft dit fenomeen in zijn boek Verdraaide organisaties en nodigt uit de bedoeling weer centraal te stellen. Wij zijn begonnen door collega’s de koers zelf te laten vertalen naar hun dagelijkse praktijk. Uitnodigen om de dialoog aan te gaan met elkaar en te experimenteren in het operationele proces. We stelden vragen aan elkaar en onze klanten als:

 Op welke momenten heb jij het gevoel dat je van betekenis bent voor je collega, de kinderen of de bewoners & clienten?
 Waar krijg je energie van in je werk in de onderwijs of zorginstelling?
 Wat maakt dat je – los van je salaris – iedere ochtend opstaat en je inzet voor onze instelling? 
 Wat is de directe of indirecte waarde die jij via je werk toevoegt voor de kinderen, bewoners & clienten en/of de lokale samenleving? 
 Oftewel, wat is de bedoeling van jouw werk?

Werken volgens de bedoeling creëert verbinding en enthousiasme!

Kortom het gaat erom je doelgroep een ervaring te geven die ze aan anderen doorvertellen. Dat doorvertellen van positieve ervaringen met jouw onderwijs of zorginstelling is cruciaal voor toekomstig succes. 

Succes realiseer je niet als je gewoon een prima les of zorg hebt geleverd. Maar wel als je iets bijzonders voor je doelgroep doet. Heb jij mooie voorbeelden uit het onderwijs of de zorg die iets bijzonders hebben opgeleverd voor je doelgroep?

Waarmee heb jij succes en enthousiasme gerealiseerd?

Ik ben erg benieuwd naar je antwoord op de bovenstaande vraag en kijk uit naar je reactie in het onderstaande commentaarveld.

Foto:pixabay

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: