De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Wie rent zichzelf wel eens voorbij

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Wie rent zichzelf wel eens voorbij

Wie rent zichzelf wel eens voorbij - stress - zensitivitynoordwijk.nl

Neem dan de tijd om te rust te vinden

In mijn werk waar ik met mensen te maken heb die last hebben van stress, angst of trauma’s. Bespreek ik vaak over het belang van om tijd te maken voor ontspanning en zelfzorg. Het gebruik van ontspanningstechnieken zoals mindfulness en meditatie zijn tool die kunnen helpen om je lichaam en geest tot rust te brengen.

Deze methodes kunnen zeer effectief zijn. Ze zorgen niet alleen voor een gevoel van rust, ze kunnen ook positieve effecten hebben op het zenuwstelsel en geven minder stress. Ze kunnen zelfs leiden tot gehele lichamelijk verbeteringen zorgen, zoals een vertraagde ademhaling en een rustige hartslag en bloeddruk. Deze methodes zijn een van de beste manieren om het lichamelijke en geestelijke welzijn te verbeteren. Nog beter? Ze hebben meestal geen negatieve bijwerkingen. Kan geen pil tegenop.

Ik geef sommige mensen verschillende vormen van ontspanning als ze bij mij komen voor coaching. Ik betrapte mezelf onlangs erop dat ik de tools die ik meegeef zelf niet meer doe. Toen ik veel overprikkeld was, deed ik een bewuste poging om de meditatie te omarmen als een vriend en trouw toe te passen. Ik was me toen volledig van bewust dat mijn prikkelbaarheid mij niet verder bracht. Dat ik moest accepteren dat mijn lijntje van overprikkeling dichterbij zit dat een ander. Goed voor mijzelf moest zorgen.

De uitdaging van ontspanning

Terwijl ik ‘s nachts verschillende ontspanningstechnieken gebruik als ik een keer moeite heb om in slaap te vallen of als ik me bewust van ben dat ik overprikkeld raak. Negeer ik geregeld om de tijd te nemen om mijn meditatie oefeningen weer regelmatig in te zetten. Ik geef volledig toe dat ik het het vaak moeilijk vind om de tijd te vinden om dit te doen.

Onze samenleving en het digitale tijdperk maakt het dat ik dit een uitdaging vind. Ik realiseerde me dat vorige week, toen ik bij de fysio zat te wachten. Ik gedachteloos op mijn mobiel zat en ondertussen controleerde ik mijn sms’jes en vervolgens mijn e-mails. Mijn Instagram even gecontroleerd, daarna mijn Facebook. Teruggegaan om mijn e-mails opnieuw te controleren. Er was niets nieuws, dus ik heb mijn sms’jes nog eens gecontroleerd. Ik controleerde mijn Google analytics app hoe mijn website ervoor stond. Daarna heb ik mijn e-mail nogmaals gecontroleerd. “Oh, iemand op facebook vond mijn berichtje die ik heb geüpload leuk.”

Ik adviseerde mijn cliënten om mindfulness – mediatie tot een onderdeel van hun leven te maken. “Zoek elke dag een paar momenten om je hoofd en lichaam rust te gunnen.” Wat deed ik nu zelf, oeps, de kans wat ik nu kreeg omdat ik moest wachten. Wat deed ik? Verwoed heen en weer gaan switchen tussen verschillende apps om de tijd te doden.

Ik stopte, gelijk toen ik dit doorhad, voelde bij mezelf en vroeg me af hoe ik me op dat moment voelde. Ik realiseerde me dat ik bezorgd was. Niet omdat ik iets miste, maar bezorgd en geïrriteerd dat het niet snel genoeg ging. Ik wilde mijn behandeling en verder gaan met mijn dag. Ik wilde een aantal van de taken op mijn steeds groter wordende takenlijstje aanpakken. Dat kon ik niet doen tijdens het wachten, maar door naar mijn telefoon te staren verspilde ik een waardevolle kans om te pauzeren en mezelf een “reset” toe te staan.

Ik weet dat pauzeren en rustig aan doen kan helpen om een gevoel van rust te creëren. Ik weet ook dat ik vanuit een plaats van rust altijd beter en effectiever ben in het omgaan met stress en mijn planning. Maar ik word vaak zo in de drukte van het leven meegesleurd dat ik vergeet om, om mij heen te kijken naar al het moois.

Ik vroeg me af waarom het voor mij zo moeilijk was om even in stilte te zitten. Het goed plannen van mijn werkschema’s zorgt voor stress en laat weinig tijd over om rustig te gaan zitten. Dus waarom omarmde ik deze zeldzame gelegenheid niet om te genieten van een moment waarin ik niets anders te doen had dan zitten en wachten? Waarom voelde ik de behoefte om mijn e-mail te blijven controleren en heen en weer te gaan tussen de apps? Ik verwachtte niets belangrijks. Was ik verstrikt geraakt in het snelle tempo van het leven en de druk om constant te jongleren met alle ballen. En heb ik daarbij de kans om gewoon de rust te pakken verwaarloosd.

Als ons leven zo druk en chaotisch wordt, vergeten we vaak te vertragen. Sommige mensen vinden het moeilijk om alleen met zichzelf te zijn. Of hun gedachten zijn gevuld met negatieve, angstige, of zelf-vernietigende gedachtes, praten vermijden ze liever. Of ze zijn zo vervreemd van hun gevoel van identiteit dat ze niet zeker weten hoe ze moeten om gaan met inactieve tijd.

Geen van beide zijn waar voor mij. In feite geniet ik van mijn tijd alleen zijn. Desalniettemin, hoe chaotischer, drukker en voller mijn leven wordt, hoe moeilijker het lijkt om me te vast te houden aan mijn rust momenten.

De kunst van het niks doen

Als we er geen punt van maken om dingen te te laten rusten en meer tijd maken voor rust en ontspanning, hoe minder kans dat de stress ons leven beheerst.

Dit kan soms problemen opleveren. Een belangrijk punt dat ik leer over ontspanningstechnieken is hoe belangrijk het is om deze oefeningen regelmatig uit te voeren. Het is belangrijk om ze deel uit te laten maken van je dagelijkse leven en ze vaak te gebruiken in plaats van ze op te doen tijdens momenten van chaos.

Dit geldt vooral wanneer je voor het eerst bezig gaat om mindfulness / meditatie in je leven te integreren . Vertrouwen op ontspanningsoefeningen tijdens momenten van stress kan je helpen om beter om te gaan om in het moment te leven. Het inzetten in je dagelijkse leven maakt het leven wat stabieler en minder chaotisch. Dit kan je in staat stellen om een deel van de stress te verlagen die anders misschien wel je tot overspannenheid kan leiden.

Probeer deze eenvoudige oefening

Ga in een comfortabele positie zitten en probeer te ontspannen. Laat zoveel mogelijk spanning uit je lichaam los. Adem een paar keer diep in….. en uit. Stel je voor dat je lichaam is als een grote, stabiele, oude eik. Stelt je eens voor dat je sterk en rustig bent, zelfs bij harde wind en stormachtig weer sta je nog zo. Sluit je ogen en visualiseer dit terwijl je diep heel rustig blijft in- en uitademen.

Stel je voor dat er wortels vanuit de basis van je stuitje lopen, dat alles naar beneden en diep de aarde in groeit. Visualiseer dat deze wortels stevig in de grond geplant staan. Stel je voor dat negatieve emoties of stress via de wortels de aarde in gaat waar ze kunnen worden losgelaten en gerecycled.

Nadat je klaar bent met deze visualisatie, check je bij jezelf om te voelen hoe je je nu voelt. Voel of er iets is gebeurt met je emoties of je veranderingen in je lichaam ervaart. Hopelijk helpt deze oefening je om een beter gevoel van rust te ervaren. Zo ja, bedank jezelf dat je deze oefening hebt gedaan. Weet dat je deze eenvoudige meditatie overal en op elk moment kunt gebruiken om je stabieler en veiliger te voelen.

Als je de visualisatie moeilijk vond, blijf oefenen. Er zijn verschillende boeken, cd’s, websites, YouTube-video’s en nog veel meer om je verder te helpen. Als je het idee van mediteren oncomfortabel vindt, is dat ook goed. Mijn oorspronkelijke gedachten over meditatie waren ook een beetje cynisch. Ik vond het zo ongemakkelijk. Ik stelde me voor dat oudere monniken in verre oorden perfect konden stilzitten, ogen gesloten, urenlang, zichzelf in konden houden als ze kriebels in hun neus hadden en zelfs niet toe te staan om te gaan eten. Ik dacht dat meditatie betekende dat je nergens aan mocht denken, je in onmogelijke positie moest blijven zitten. Elke kriebel moest genegeerd worden. Dit vond ik onmogelijk.

Ik heb sindsdien ontdekt dat meditatie eigenlijk alleen maar betekent ”vertragen”, het ontwikkelen van meer bewustzijn, en het nemen van de tijd om meer aandacht en aanwezig te zijn. Er zijn veel verschillende technieken en manieren om dit te doen. Een boek dat ik leuk vind is mediteren voor beginners, die vele technieken voor het beoefenen van mindfulness biedt. Kijk wat voor jou werkt.

Het duurt echt geen uren en het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Je hoeft alleen maar een paar korte momenten te vinden om regelmatig en de rust te vinden, meer zelfbewust te worden en je hoofd een pauze te gunnen van alles jezelf creëert aan drukte. Als je niet zeker weet hoe je moet beginnen, moedig ik je aan om hulp te zoeken. Er zijn tegenwoordig verschillende yoga scholen waar ze ook meditatieles geven.

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: