De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Waarom het belangrijk is te voelen wat je voelt

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle | Zensitivity Noordwijk

Waarom het belangrijk is te voelen wat je voelt

Zensitivity Gezondheid - gevoelens - blog

Waarom het belangrijk is te voelen wat je voelt

Er zijn soms dagen dat het helemaal niet zo goed gaat. Vaak proberen we dan toch even door te zetten, we negeren onze gevoelens zodat we verder kunnen. We doen alsof het er even niet is, we proberen ons best om niets te laten merken. Zit dat ons juist niet in de weg?

Gevoelens als teken van zwakte

Gevoelens worden vaak gezien als een teken van zwakte. We kijken tegen iemand op als hij of zij volledig controle heeft over zijn emoties. Als iemand zijn emoties laat zien dan wordt daar vaak op neer gekeken, die persoon wordt gezien als zwak. Zeker als het gaat om emoties zoals pijn en verdriet. Deze ervaren we liever niet, zowel bij anderen als bij onszelf. Het laat ons ongemakkelijk voelen, het voelt alsof het niet hoort. Er komt dan vaak een groot gevoel van schaamte op, daardoor krijgen we de illusie dat we controle hebben op de situatie. Schaamte maskeert dan de gevoelens die we eigenlijk hebben.
Daarnaast weten we ook vaak niet zo goed wat we met die gevoelens moeten doen. Het is dan veel makkelijk om ze te negeren, zeker als het gaat om de gevoelens van een ander. Vaak zeggen we dan tegen elkaar ‘even doorzetten’, ‘even doorbijten’, ‘het komt wel goed’.

Gevoelens ‘verplaatsen’

Door het te negeren gaat het alleen niet weg, we ‘verplaatsen’ het eigenlijk gewoon. Het is alsof je alle afwas in een kast verstopt: het is er nog steeds, ook al is het uit het zicht. Dat kan een tijdelijke oplossing zijn, omdat je nu niet de mogelijkheid hebt om er mee om te gaan. Op de lange termijn kan dit echter juist vervelend worden. Het gaat zich opstapelen en voor je het weet zit je met een heleboel ‘afwas’. Dit kan ervoor zorgen dat we de gevoelens ook fysiek gaan ervaren, denk aan buikpijn, gewrichtspijn, hoofdpijn. Het lichaam roept nu om aandacht! Onbewust zijn we nog wél bezig met de pijn of het verdriet en dit kan heel veel energie vragen en voor stress zorgen.

Voelen wat je voelt

Iets wat ik altijd tegen mijzelf en anderen probeer te zeggen: voel wat je voelt. Het is er niet voor niets en dus moeten we de tijd nemen om even goed naar onszelf te luisteren. Dat hoor je vaker, ‘luister goed naar jezelf’ of ‘luister goed naar je lichaam’. Maar hoe kun je dat nu het beste doen? Dat is heel persoonlijk, zelf vind ik het heerlijk om elke dag even een paar minuutjes te nemen en ervoor te gaan zitten. Je zou het een meditatie kunnen noemen, maar dat hoeft niet.
Zorg ervoor dat je ergens bent waar je niet gestoord wordt en even helemaal alleen kunt zijn. De aanwezigheid van anderen kan er voor zorgen dat je met hen bezig bent. Het is nu de bedoeling dat je naar jezelf gaat luisteren. Meestal zijn emoties ook heel fysiek, verdriet bijvoorbeeld voelen mensen vaak in hun borstkas. Voel deze emoties en ga er eventjes helemaal in op. Het gaat niet zozeer om de waarom, je hoeft niet bezig te zijn met de logica erachter. Misschien helpt het om dit fysieke gevoel te beschrijven. Is het overal? Is het een stekende pijn? Het kan gebeuren dat de emotie zo sterk wordt dat het je te veel wordt. Dat is helemaal niet erg. Je hoeft het ook niet in stilte te doen, emoties zijn er om te uiten en als je hierbij geluid maakt of moet huilen dan is dat ook goed. Door even goed te voelen hoe het is om verdriet te hebben kun je het later veel beter lost laten. Neem zo lang de tijd als je zelf nodig hebt, hierna kun je het beste even lief zijn voor jezelf.
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Bekijk dan de andere artikelen die ik schrijf voor Zensitivity Noordwijk of bezoek mijn eigen website.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *