De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Hoe je de kans op conflicten verkleind bij stress

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Hoe je de kans op conflicten verkleind bij stress

Hoe meer stress je ervaart, hoe korter je lontje is. En hierdoor krijg je snel een conflict.

Als jij geïrriteerd bent en je gestrest voelt, heeft dat een negatieve invloed op je humeur. En de mensen uit jouw naaste omgeving merken dat natuurlijk ook, waardoor er vaak snel een conflictsituatie kan ontstaan.

Je voelt je opgejaagd en wilt nog even snel iets afronden op je werk. Jouw collega wil iets aan je vragen maar je hebt al moeite om je te concentreren, dus reageer je kortaf. Je collega zegt dat het dringend is en geeft niet op. Jij was al gespannen en geïrriteerd en dit is de druppel, je kan je niet langer beheersen. Je baalt ervan dat je je werk niet kan afmaken en zegt boos: “Waarom kan ik nou nooit eens ongestoord mijn werk doen, ik wordt er helemaal gek van!” Je collega is verontwaardigd dat je zo snel boos wordt, terwijl zij alleen maar iets wou vragen en zegt: “Jeetje doe even normaal zeg, ik wilde je alleen maar iets vragen”. En je zit midden in een vervelend conflict.

Jouw collega wil iets aan je vragen maar je hebt al moeite om je te concentreren, dus reageer je kortaf. Je collega zegt dat het dringend is en geeft niet op. Jij was al gespannen en geïrriteerd en dit is de druppel, je kan je niet langer beheersen. Je baalt ervan dat je je werk niet kan afmaken en zegt boos: “Waarom kan ik nou nooit eens ongestoord mijn werk doen, ik wordt er helemaal gek van!” Je collega is verontwaardigd dat je zo snel boos wordt, terwijl zij alleen maar iets wou vragen en zegt: “Jeetje doe even normaal zeg, ik wilde je alleen maar iets vragen”. En je zit midden in een vervelend conflict.

Een conflict is vervelend en kost je onnodig veel extra energie, en daar heb je op dit moment al zo weinig van. Je stresslevel stijgt hierdoor nog verder. Doordat je regelmatig in conflict komt met anderen, voel je je steeds meer geïsoleerd. Je voelt je eenzaam en onbegrepen. Je wordt er moe van dat dit telkens gebeurd en weet niet hoe je dit moet oplossen, en je hebt er ook de puf niet voor. Het voelt alsof niemand rekening met je houd. “Ze zien toch wel dat ik druk bent?”, denk je dan. “Waarom helpen ze me niet en maken ze het alleen maar erger?”

Door je hoge stressniveau ben jij kortaf en snel geïrriteerd. Vaak heb je het zel niet eens door, maar jouw omgeving merkt dit wel. Hierdoor ben je sneller boos of val je uit. De kans is groot dat de mensen in je omgeving zich persoonlijk aangevallen voelen door jou. Ze snappen niet waarom je zo anders reageert. Ze voelen zich onjuist behandeld door jou en dat maakt dat er snel een conflict ontstaat.

Leer om een gesprek te pauzeren als je merkt dat een ander heftiger op je reageert. Ga niet mee in het conflict, maar neem even een stapje terug. Ga na waar de ander op reageerde. Misschien was je iets te kort door de bocht? Of was je zelf heftiger dan normaal. Om te voorkomen dat een conflict uit de hand loopt kun je bijvoorbeeld zeggen: “Oké, ik weet niet precies wat er nu gebeurd, maar blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest, ik bedoelde …”.,

Vaak reageer je op onderwerp of een toon die gevoelig ligt voor jou. Het is belangrijk voor jezelf om duidelijk te krijgen waarom je zo heftig reageert op het onderwerp of de toon. Wat gebeurt er met jou? Doet het je aan een situatie denken die je eerder hebt meegemaakt? Heb je het gevoel dat je waarden niet worden gerespecteerd? Afhankelijk van hoe vertrouwelijk je met de ander bent kun je de ander uitleggen wat er zich bij je intern afspeelt.

Het kan ook zijn dat je iets hebt gezegd of een toon hebt gebruikt die de ander raakt. Voorkom dat je in verwijten praat. Vraag wat er bij de ander gebeurde. Laat merken dat je betrokken bent en snapt dat het moeilijk is voor de ander. Hierdoor zal het conflict doorbroken worden en zal er openheid ontstaan. Waardoor je nader tot elkaar komt en het conflict is opgelost.

9 stappen om stress te verminderen bij een conflict

  1. Neem bij een conflict een time-out;
  2. Probeer de situatie te bekijken vanaf een afstand. Stap dus even uit je rol van vriend(in), collega of opvoeder en kijk wat er gebeurde bij de ander;
  3. Onderzoek ook wat je zelf hebt ervaren;
  4. Vraag je af waarom de ander reageert zoals hij of zij doet;
  5. Vraag je af waarom jij zo reageerde als je deed;
  6. Lukt dat niet op dat moment? Geef dan aan dat je er even over na wilt denken en dat je er op terug komt;
  7. Heb je helder wat er precies gebeurde? Ga dan weer in gesprek met de ander om te bespreken wat je hebt ontdekt. Bied desnoods je excuus aan;
  8. Geef de ander de kans om uit te spreken wat hij of zij heeft ervaren
  9. Heb je een familie-, vriendschaps- of werkrelatie met deze persoon? Bespreek dan eventueel hoe jullie in de toekomst willen omgaan met dit soort situaties.

Deze stappen hebben mij heel erg vaak geholpen. Vooral in de opvoeding van mijn zoon met autisme. Soms snapte ik niet waarom hij zo heftig op iets reageerde. En dan spoelde ik in gedachte het filmpje terug en luisterde naar mezelf vanuit zijn oogpunt. En dan kon ik vaak zien dat hij iets heel erg letterlijk had genomen waardoor mijn boodschap anders overkwam dan ik het had bedoelt. Zodra ik dat duidelijk had kon ik dat met hem bespreken waardoor het heel snel opgelost was.

Dus gebruik deze stappen om uit een conflict te komen en je zo meer rust te ervaren. Door een time-out te nemen kom je er achter waar het nu werkelijk om draait. En dat is vaak iets anders dan waar het op dat moment over gaat. Door je te verplaatsen in de ander zal er meer begrip voor de ander ontstaan en kun je de situatie anders bekijken. Kom je er zelf helemaal niet uit, ook niet na de time-out, vraag dan of de ander snapt wat er gebeurde. Zo kom je sneller uit een conflict en zullen de zaken minder hoog oplopen waardoor je minder energie verspilt. En je weer plezier kunt hebben met elkaar.

Misschien vind je dit interessant

Burn out en stress 

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: