De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Hoe ga je om met het gevoel van leegte

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Hoe ga je om met het gevoel van leegte

Hoe ga je om met het gevoel van leegte - gezondheid - coaching

Van tijd tot tijd je leeg voelen kan heel normaal zijn, want iedereen heeft dat moment wel eens. Als je aanhoudende gevoelens van leegte ervaart, dat is niet heel gezond. Gelukkig is daar iets aan te doen.

Hoe voelt leegte aan?

  • Je hebt geen doelen.
  • Je ervaart een gebrek aan iets zinvols in je leven.
  • Je bent of voelt je niet gelukkig, maar je bent ook niet bepaald verdrietig.
  • Als iemand je zou vragen hoe je je voelt, zou je kunnen zeggen: “Ik weet het niet”

Wat veroorzaakt gevoelens van leegte? Niemand weet dat exact, bij dit gevoel kan meer dan één oorzaak zijn. Een veel voorkomende reden waarom je leeg zou kunnen voelen is zelfvervreemding – je voelt je als een vreemdeling voor jezelf. Dit gevoel ontwikkelt zich na verloop van tijd, meestal als gevolg van het wegstoppen van ongewenste emoties.

Onze emoties zijn een belangrijk aspect van onze ervaring van onszelf en onze kwaliteit van leven, maar de meesten van ons hebben moeite om het toe te laten om bepaalde gevoelens te mogen ervaren. Woede en verdriet is een emotie die veel mensen bijvoorbeeld niet willen voelen.

Wat gebeurt er met onze gevoelens als we ze weigeren te erkennen? Ze blijven hangen in de schaduw van onze geest, ze vlakken de emotionele gevoel weg en snijden ons uiteindelijk helemaal af van onszelf.

Het resultaat? We voelen ons leeg. We voelen een hartslag, maar we leven niet echt.

Het leven is een emotionele ervaring.

Als je uit een familie komt die gevoelens of emoties niet openlijk “deelt”, dan loop je een verhoogd risico om je leeg te voelen.

Hier zijn enkele ideeën om uit deze ongemakkelijke situaties te komen:

  • Stop met “om je heen” te kijken om van daaruit een doel te hebben. Je doel komt voort uit je eigen authenticiteit. Het is niet iets dat wat rond de aarde zweeft als een wolk, wachtend op jou. Als je geen sterk gevoel hebt van wie je bent, kan het moeilijk zijn om in contact te komen met je doel. Je bent een bijzonder iemand. Je hebt een verhaal, waarvan jij de ster bent.
  • Denk na over deze vraag: “Wie is de persoon die dit gevoel van leegte ervaart? Je authentieke zelf is de persoon die huilt als je verdrietig bent en lacht als je gekieteld wordt. Het is je authentieke zelf die de leegte wil vullen en het wil invullen met betekenis, doel en verbinding. Begin waar je bent: Iemand voelt zich leeg. Wie is het?
  • Vraag jezelf af hoe je zou kunnen voelen als je niet leeg zou voelen. Kijk naar je leven in het verleden, heden en/of toekomst. Wat gebeurt er als je erover nadenkt? Zogenaamde negatieve emoties zoals woede, verdriet, teleurstelling of wanhoop laten zien wat er onder een deken van leegte schuilt. Bescherm je jezelf tegen iets wat je liever niet wil weten? Wees nieuwsgierig, niet oordelend. Medelevend, niet beschuldigend.
  • Omarm je emoties, wat het ook mag zijn. Dit is hetzelfde als jezelf omarmen. Hoewel bepaalde emoties niet letterlijk een deel van jou zijn, zijn ze een betrouwbare weerspiegeling van jou op dat moment. Hoe je je voelt in een bepaald moment is de weg die je verbindt met je authentieke zelf. Probeer het een beetje constructief om te draaien in de emoties die je hebt, en vergeet niet: nieuwsgierigheid en mededogen, niet oordeel, is het doel.
  • Overweeg om je gevoel van leegte te delen met iemand die je vertrouwt. Als er niemand in je leven is die je vertrouwt om dit te delen, kan een groep van gelijkgestemde misschien iets voor je zijn. Velen van ons hebben genoeg verlies in hun leven moeten doorstaan om ergens in te passen. Je kunt niet dichter bij een ander zijn dan bij jezelf. Wees eerlijk en vriendelijk voor jezelf, in plaats van naar andere mensen te kijken om je leegte op te vullen.
  • Er is van nature niks mis met je. Het is moeilijk om dicht bij iemand te zijn die je veracht en schaamte moedigt je aan om niet naar jezelf te kijken.
  • Zoek hulp. Een goede therapeut houdt een liefdevolle spiegel voor en helpt je te zien en te waarderen wie je echt bent. Als je hulp nodig hebt, zoek dan een therapeut in je omgeving.

Je hoeft je leven niet in leegte door te brengen als je dat niet wilt. Je verdient een goede relatie met jezelf en een zinvol en doelgericht leven. Laat dit artikel dat deel van je bereiken dat zich onder de oppervlakte bevindt, wachtend om die gevoelens van leegte te mogen voelen en bekijken. Wat wil het vertellen, mooi mens…

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: