De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Hoe ga je om met een partner met stress?

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Hoe ga je om met een partner met stress?

Hoe ga je om met een partner met stress - gezondheid

Als je partner last heeft van stress en stressklachten heeft dat ook invloed op jou.

Je ziet het gedrag van je partner langzaam veranderen en dat komt jullie relatie niet te goede. Je partner zit niet lekker in zijn of haar vel en jij bent de eerste op wie hij of zij zich onbewust afreageert.

Jij hoopte op een leuke avond samen en je ziet dat je partner gestrest thuis komt. 

Eén blik op je partner en je ziet dat de irritatiegrens bereikt is. Als je vraagt hoe het gaat krijg je een snauw. Vervolgens begint hij te klagen over wat een rommel het in huis is. De sfeer is ondertussen helemaal om te snijden en je denkt “Oh, is het weer zover?”. Je weet dat als hij eenmaal zo is, je beter uit de buurt kunt blijven.

Als je partner last van stress heeft, heeft dat ook een negatieve invloed op jou.

Want jij staat het dichtste bij je partner en bent dus de eerste die de wind van voren krijgt. Niet alleen zie je je partner steeds verder afgeleiden in een burn-out, maar de stress van je partner beïnvloed jou ook. Dit komt doordat stress besmettelijk is. Maar ook omdat het veel gedoe tussen jullie oplevert.

Het kan lastig zijn om zelf stress en overspannenheid of een burn-out te herkennen.
 

Als partner heb je dat vaak sneller door. Jij ziet dat je partner steeds gejaagder wordt, slechter slaapt, meer onrust heeft, negatiever is, sneller geïrriteerd is. De kans is groot dat je partner wel ervaart dat hij klachten heeft en niet lekker in zijn vel zit, maar niet doorheeft dat dit door stress komt.

Aan jou de taak om je partner voorzichtig bewust te maken van het feit dat stress een te grote rol speelt. 

Als je dat niet doet zullen de klachten alleen maar toenemen. En de situatie wordt alleen maar slechter. Het is belangrijk dat je het niet  brengt als een verwijd. Maar bijvoorbeeld door het volgende te zeggen: “Ik heb eens opgezocht wat stressklachten zijn en ik zie veel overeenkomsten met jouw klachten. Heb je daar als eens naar gekeken?” Je kunt ook dit artikel: Het verschil tussen gezonde stress en chronische stress laten lezen zodat je partner het zelf ook kan herkennen.

Het kan zijn dat je partner het alsnog niet herkend.  

Doordat stress vaak geleidelijk erger wordt kan het zijn dat hij het zelf lastig herkend. Veel mensen met stress hebben de neiging om hun kop in het zand te steken. Daarnaast vinden veel mensen het zwak dat ze last hebben van stress en zullen het moeilijk vinden om dit naar zichzelf en anderen toe toegeven. Toon begrip voor zijn situatie en geef aan dat stress niet zwak is.

Neem de verantwoordelijkheid niet over.

Het kan lastig zijn om je partner te zien worstelen met stress. Als partner voel je betrokken bij het wel en wee van je partner. De kunst is echter om je partner wel bewust te maken maar niet de verantwoordelijkheid uit handen te nemen.

9 tips voor jou bij een partner met stress, overspannenheid of burn-out
  1. Lees meer over stressklachten zodat je ze kunt herkennen bij je partner;
  2. Vertel je partner dat je de klachten herkend als stressklachten;
  3. Breng het zo dat je partner zich niet aangevallen voelt;
  4. Hou er rekening mee dat veel mensen stressklachten niet herkennen;
  5. Geef je partner de kans om de verantwoordelijkheid hiervoor te nemen;
  6. Stimuleer je partner om vaker een rustmoment te nemen;
  7. Neem in overleg thuis je partner dingen uit handen om zo je partner te ontlasten;
  8. Motiveer je partner om te onderzoeken, of zich te laten helpen dit samen te onderzoeken, wat de kern van de stress is;
  9. Stimuleer je partner om de stress bij de kern op te lossen.

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: