De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

Even over B -vitamines

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

Even over B -vitamines

Vitamine B-vitamines gebruiken

Als voedingsdeskundige adviseer ik veel mensen bij een de juiste aanvulling van suppletie. Een supplement dat ik regelmatig adviseer is een goede B multivitaminen. In deze blog beschrijf ik kort wat B-vitamines zijn, waarom het belangrijk is om deze aan te vullen, wat de klachten kunnen zijn en hoe jij het zelf kunt herkennen.

B- vitamines hebben een essentiële rol in onze stofwisseling. Tot de negen essentiële B-vitamines behoren:

  1. Thiamine (vitamine B1)
  2. Riboflavine (vitamine B2),
  3. Niacine/niacinamide (vitamine B3),
  4. Pantotheenzuur (vitamine B5),
  5. Vitamine B6,
  6. Folaat (vitamine B11),
  7. Vitamine B12,
  8. Biotine
  9. Choline.

De verwante nutriënten inositol en PABA (para-aminobenzoëzuur) zijn officieel geen B-vitamines, maar maken vaak wel deel uit van een vitamine B-complex.

B-vitamines, zijn in voeding aanwezig in onder meer volkoren granen, fruit, groenten, vlees en zuivel. Zij hebben veel effect op ons functioneren en zijn van belang voor de normale functie, ontwikkeling en onderhoud van het lichaam. De wateroplosbare vitamines worden in beperkte mate in het lichaam opgeslagen; dagelijkse inname van voldoende hoeveelheden van deze vitamines is daarom belangrijk. Subklinische tekorten aan B-vitamines (met name vitamine B6, folaat en vitamine B12) komen in Nederland geregeld voor.

Dit komt onder andere door het voedingspatroon van de meeste Nederlanders en het verlies van B-vitamines met 10 tot 25% door voedselbewerking en voedselbereiding. Daarnaast kan de behoefte aan een B-vitamine verhoogd zijn door erfelijke aanleg, ziekte of verminderde opname.

Met een goede multi met B-vitamines of een vitamine B-complex wordt (ruimschoots) aan de normale fysiologische behoefte aan B-vitamines voldaan. Voor therapeutische toepassingen kunnen afzonderlijke B-vitamines in een hogere dosering worden ingenomen. Het is belangrijk daarnaast altijd een multi met B-vitamines of een vitamine B-complex te gebruiken, aangezien B-vitamines in sterke mate samenwerken.

Uit de praktijk:

Je hoort het best vaak als je aan iemand vraagt: hoe gaat het? “Ja gaat goed; wel moe en ik heb het erg druk”. Vaak wordt de vermoeidheid verklaard door het weer of slecht slapen of misschien is het voorjaarsvermoeidheid? Een oorzaak zou kunnen zijn dat je een tekort hebt aan Vitamine B.

Alle B-vitamine hebben gemeen dat ze zorgen voor een goed functioneren van het zenuwstelsel en dat er energie vrijgemaakt kan worden. Alle B-vitamine zijn wateroplosbaar. Een teveel plas je uit (net als vitamine C), dit kun je merken aan opvallend gele urine. Een vloeibare Vitamine B complex is het gemakkelijkst op te nemen voor je lichaam.

Vitamine B complex alles op een rijtje:

Verbetert: energie, zenuwen, immuunsysteem, spijsvertering, concentratie, geheugen, cholesterol, schildklier.

Vermindert: acne, depressie, stress, angst, vermoeidheid, carpaal tunnelsyndroom, tinnitus, rusteloze benen.

Eens proberen of vitamine B jou ook kan helpen? Dit is de variant die ik zelf al vele jaren gebruik en iedereen kan aanbevelen. Deze is namelijk vloeibaar dus gemakkelijk opneembaar en ook prettig in gebruik. Je kunt namelijk naar eigen wens de dosering bepalen.

Wil je het ook eens proberen via deze link kan je het supplement bestellen

Gastblog: Bianca Bordes

Bronnen: opleiding voedingsdeskundige, stichting orthomoleculaire voeding, De supplementenwijzer Juglen Zwaan.

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: