De Ruyterstraat 69 - Noordwijk
+31 06 24 78 97 31
info@zensitivitynoordwijk.nl

5 tips: hoe berust je in acceptatie

Gezondheid, coaching, welzijn en lifestyle

5 tips: hoe berust je in acceptatie

acceptatie - hoe ga je om met acceptatie

5 tips: hoe berust je in acceptatie

De eerste keer dat iemand met het idee over “acceptatie” had, was op de dag dat ik in gesprek was met een psychologe. We spraken over mijn relatie met mijn moeder en ze stelde voor dat ik “accepteer” dat ik nooit met haar de relatie zou hebben die ik verlangde. Ik was diep geschokt.

Neemt mij niet kwalijk? Jij bent mijn psycholoog. Zou je niet de antwoorden moeten hebben oover hoe ik dit kan oplossen? Wat was ik teleurgesteld in mijn psychologe.

Toen ik ouder werd, begon ik te begrijpen waarom het verlangen naar iets anders – iets wat voor het grootste deel buiten mijn controle lag – mij meer pijn deed dan dat ik accepteerde dat het op dit moment in ieder geval zo zou gaan. Beschouw een gemeenschappelijk gezegde in de boeddhistische filosofie:

Lijden = pijn x weerstand. In wezen veroorzaakt het accepteren van de ‘pijn’ (of realiteit, of ervaring, of relatie) minder lijden dan er tevergeefs tegen strijden.

Ik vertel je wat over acceptatie. In veel gevallen hebben we een keuze. We kunnen het accepteren of verwerpen, en veel van de tijd die we afwijzen verandert onze werkelijkheid niet, het veroorzaakt alleen pijn.

Tips Acceptatie

We praten veel over acceptatie in de therapie, maar we pakken het woord niet altijd uit. Ik geef je vijf tips om beter om te gaan met ”acceptatie” die je misschien niet hebt overwogen:

Aanvaarding betekent niet graag, willen, kiezen of ondersteunen.

Niemand suggereert dat je het leuk vindt, wilt of steunt wat het ook is, maar dat je accepteert (in het geval van de formule, de “pijn”). Maar door te vechten tegen de pijn – door het te weerstaan en te verwerpen – creëren we onnodig lijden. Het betekent niet dat je hebt gekozen of hebt opgegeven wat je accepteert. Het betekent niet dat je van je bezorgdheid houdt, je steeds pijn wilt, je lichaam wilt kiezen of een onrecht wilt steunen of net doen of het iemand anders is overkomen.

Je kiest ervoor om het daar te laten staan als je het op dat moment niet kunt veranderen. Om er ruimte en plaats voor te maken. Om jezelf toestemming te geven om te zijn zoals je bent, te voelen wat je voelt, of het ervaren wat je hebt ervaren zonder dat je  schaamte of angst creëert. De pijn kan er nog zijn, maar een deel van het lijden zal zachter worden.

Acceptatie is een actief proces. Het is veel oefenen.

Vergeet niet dat “accepteren” een werkwoord is. Het is een actief proces, dat bewust beoefend moet worden. Het komt zelden voor dat we er op een dag voor kiezen om onze emotionele of fysieke pijn, ons lichaam, onze moeilijke relaties of ons verleden te accepteren en er nooit meer over na te denken.

Het kan soms (of meestal, in ieder geval in het begin) veel inspanning vergen. Het kan soms frustrerend zijn, maar net als het creëren van een pad in een bos. Door steeds hetzelfde pad te lopen, maakt het lopen steeds makkelijker. Zo is het ook stap voor stap op weg naar acceptatie van iets, je creëert en versterkt neurale paden in je hersenen, het vergemakkelijkt meer rust in je leven.

Oefen ook compassie met jezelf, naast acceptatie. Oefen acceptatie van de uitdagingen die je hebt bij het beoefenen van acceptatie! Het is heel natuurlijk om steeds heen en weer slingert te worden tussen gevoelens van acceptatie en gevoelens van verzet. Maak ruimte voor het spectrum van ervaring, en merk dat je interne criticus tot rust komt.

Acceptatie betekent niet dat je niet kunt werken aan het veranderen van dingen.

Veel mensen geloven dat acceptatie een teken van apathie is. Passiviteit. Opgeven. Uittredingsgevoel. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Acceptatie kan naast actie worden beoefend, net als de basis van Acceptance and Commitment Therapie (ACT).

Aanvaarding in de praktijk betekent niet noodzakelijk dat je niet in staat bent om een verandering aan te brengen. Je kunt je lichaam accepteren en toch veranderen, je emoties accepteren en hun vergankelijkheid erkennen, en je gedrag accepteren. Overmorgen als je het morgen misschien zou kunnen veranderen… wat mij naar mijn volgende punt brengt:

Aanvaarding betekent niet dat je het accepteert dat het voor altijd zal zijn.

Ik heb nu een andere relatie met mijn moeder dan vroeger. Ik zou niet zeggen dat dit volledig te wijten is aan acceptatie, maar het laat wel zien dat acceptatie niet altijd betekent wat je ook accepteert, dat het voor altijd zo zal zijn.

Probeer je acceptatie te richten op het heden, naast een open en realistische blik op de toekomst. Te veel focussen op het heden kan contraproductief zijn, omdat een groot deel van de acceptatie bestaat uit het loslaten van de wens dat dingen zullen veranderen – los van de hoop dat, in sommige gevallen, in lijden ontstaat.

Maar soms lijkt het soms ontmoedigend, overweldigend of onmogelijk om je voor eeuwig je acceptatie voor te stellen, dus probeer die zachte kant te vinden. Waar je het huidige moment accepteert, maar niet onder het voorwendsel dat dingen in de toekomst zullen veranderen.

We kunnen acceptatie oefenen naar onze ervaring, mensen, uiterlijk, emoties, ideeën, en nog veel meer.

Acceptatie kan worden beoefend op alle vlakken in je leven: Je kunt het oefenen in de richting van je huidige ervaring of realiteit, andermans overtuigingen of ideeën, je uiterlijk, je emoties, je gezondheid, je verleden, je gedachten, of naar andere personen – om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ik moedig je aan om dit te delen: hoe acceptatie je leven in het verleden heeft verbeterd, op welke gebieden het beoefend kan worden waar we niet altijd aan denken, en welke strategieën je nuttig vindt om het te beoefenen.

Carl Jung zei: “Wat [wij] weerstaan, blijft”. Dus, als het alternatief voor accepteren weerstand biedt, waardoor mogelijk onze pijn wordt verlengd en lijden wordt gecreëerd.

Wat kies jij?

 

Zou leuk zijn als je ons laat weten wat je van dit artikel vindt!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: